BIŻUTERIA MODERNISTYCZNA.

(fragment dyplomu licencjackiego).
Autor: Norbert Kotwicki

Niezwykła wielorakość idei modernizmu, ich bogactwo i złożoność są tematem prezentowanej pracy dyplomowej. Projektując biżuterię modernistyczną kierowałem się zarówno ideologią i charakterystyką wybranych nurtów sztuki nowoczesnej, jak i dziełami ich przedstawicieli.
Oglądając w Łódzkim Muzeum Sztuki wystawę zebranych prac Katarzyny Kobro zastanowiłem się, czy mogę w biżuterii, przy pomocy prostych działań konstrukcyjnych, zaadoptować przestrzeń jako nowy element plastyczny oraz jak wykorzystać w tym celu płaszczyznę? Zacząłem od kartki papieru. Zginając ją po środku, ale nie do końca, równolegle do krawędzi boku, uzyskałem ruch, dynamikę i ekspresję, a przede wszystkim zyskałem dodatkowy element dla mojej rzeźby, jakim jest przestrzeń. Pomysł ten przeniosłem na szkicownik, a zaraz potem na blachę i tak powstał element ozdobny, wykorzystany w mojej kolekcji biżuterii.
biżuteria modernistyczna
Przedstawione na fotografii prace – naszyjnik i kolczyki są działaniami powstałymi pod wpływem obrazów Kazimierza Malewicza. Eksperymentuję z trzecim wymiarem, który zamierzam oddać poprzez zestawienie w sposób dynamiczny, asymetrycznie ułożonych elementów ozdobnych. Dzięki użyciu linii przekątnych podkreśliłem ruch w przestrzeni.
biżuteria modernistyczna
biżuteria modernistyczna
Oprawione w pierścionku kamienie jubilerskie o szlifie baguette, także przejrzysta szyna pierścionka przypominają o postępie w dziedzinie szlifu kamieni, którego doświadczono na początku XX wieku. Cała kompozycja utrzymana jest w czystej, minimalistycznej tonacji oraz jak pozostałe obiekty w atmosferze ekspresji.
biżuteria modernistyczna
Ozdobą elementu bransolety są kamienie jubilerskie o barwie szafiru, zakłócone jednym kamieniem o brylantowym blasku, a całość osadzona na tle czerwonej folii. Przedstawienie to opowiada o autonomii koloru, pozornej spontaniczności oraz wzajemnych kontrastach, których również doświadczamy oglądając dzieła fowistów.
biżuteria modernistyczna
Element bazowy bransolety powstał pod wpływem pomnika ku czci III Międzynarodówki Władimira Tatlina. Próbowałem pokazać konstruktywistyczną ideę twórczą ewolucji pojedynczego ażurowego elementu, który wchodzi w fazę trójwymiarowości. Projekt ten nawiązuje do inżynierii architektonicznej i kompozycji przestrzennej, tak charakterystycznej dla twórców z pod znaku konstruktywizmu.
biżuteria modernistyczna
Kształt i formę bransolety podyktował mi kwiat Kally. Dlaczego inspiracja tym kwiatem? Zantedeschia aethiopica znana jako Kalla pochodzi z Afryki. Od bardzo dawna jest uprawiana na wilgotnych obszarach Przylądka Dobrej Nadziei w Afryce Południowej. Pierwiastek afrykański da się zauważyć niemal w każdym dziele kubistycznym, choćby u Georgesa Braque’a czy Pabla Picassa, nie wspominając o stylu art déco. Element ozdobny bransolety może również nieść skojarzenia z maską afrykańską, oczyszczoną od wszelkich opisów. Wszystko zaś ujęte w oszczędny i minimalistyczny język modernizmu.
biżuteria modernistyczna
Bransoleta wykonana jest ze srebra i pleksi. Ozdobę stanowią oprawione onyksy i cyrkonie w układzie charakterystycznym dla biżuterii stylu art déco. W pracy tej chciałem odzwierciedlić prostotę formy, surowość oraz czysty rytm plastyczny charakterystyczny dla modernizmu. Do wykonania tej pracy użyłem nowoczesnych metod - cięcia wodą i laserem oraz spawania srebra łukiem elektrycznym. Przedmiot ten pełni rolę nośnika informacji o postępie technologicznym jaki dokonał się w przemyśle w opisywanym okresie XX wieku.
biżuteria modernistyczna
Pierścionek ten, to przede wszystkim świadome odwołanie się do mody panującej we wzornictwie w okresie art déco. To nagromadzenie działań plastycznych ma pokazać dekoracyjność tego stylu.
biżuteria modernistyczna
Uważam, że wykonane obiekty biżuteryjne dobrze oddają wartości wizualne i ideologiczne rozpatrywanego okresu w sztuce – modernizmu. Są nowatorskie. Każdy z obiektów mojej pracy pobudza do krytycznego dialogu, jest impulsem do przemyśleń, zastanawia i elektryzuje. Jest w nich wszystkiego po trosze: ekspresja, którą dostrzegam w zbudowanej przestrzeni przedmiotu, kubizm do którego zbliżam się postrzegając obiekt w kategoriach rzeźbiarskich oraz futuryzm, poprzez ujęcie czasu w przestrzeni. Znalazłem też w swoim projekcie odważne kolory fowistów, a dzięki podziałowi planu przenikającego się jakby w ruchu, czystości i harmonii nawiązałem do neoplastycyzmu. Oczywiście konstrukcyjność, użycie nowych technologii, powiązanie z przemysłem i wzajemne relacje dobranych materiałów reprezentują konstruktywizm.

Przedstawiony proces twórczy unaocznienia mojej wyobraźni modernizmu, spełnia cel, jaki sobie postawiłem w tej pracy. Zaprojektowana i wykonana biżuteria w czytelny sposób odzwierciedla ideologię ruchów plastycznych, występujących na początku XX wieku.

Norbert Kotwicki
wróć na górę
Pracownia złotnicza i projektowania biżuterii
PRAWA AUTORSKIE
1. Teksty, filmy, zdjęcia i grafika oraz prezentowane wzory, projekty i prace stanowią wyłączną własność Pracowni Złotniczej Norberta Kotwickiego oraz podlegają prawnej ochronie zgodnie z ustawą z dnia 4 lutego 1994r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (tj. Dz. U. z 2000r., Nr 80, poz. 904, z późn. zm.).
2. Żadna część niniejszej strony internetowej nie może być rozpowszechniana, zarówno w publikacjach elektronicznych (w tym również na innych stronach WWW) jak i w formie drukowanej, bez pisemnej zgody Norberta Kotwickiego (lub Anny i Norberta Kotwickich).